Hälsa, Vegan Chiafrön, Gojibär, Kokosolja, Qinoa, forksoverknives, spirulina

I mitt skafferi: ett urval av det mest väsentliga

Förutom mängder av olika frukter, grönsaker och nötter, listar jag nedan några livsmedel som är bra att ha hemma om man strävar efter att leva mer grönt/hälsosamt/veganskt. Det finns oändliga fördelar med att äta en plantbaserad kost, men jag kommer inte att skriva en lång uppsats om det idag. Vill ni lära er mer om hälsofördelarna med att anamma en vegetarisk livsstil föreslår jag att ni ser filmen "Forks over Knives".
 
Jag har även gjort varje livsmedel till en länk, för att visa vart ni kan hitta dem. (Vissa av dessa livsmedel finns nämligen inte i alla vanliga mataffärer)
 
Detta använder jag till precis allting. Jag har det som bodylotion och hårinpackning, till kastrullpopcorn, i smoothies och té, i rawfood-bakning samt till i princip all stekning. Varför det är den bästa oljan just för stekning är för att den behåller sin näring även vid högre temperaturer.
   Oljan innehåller dessutom mycket proteiner och är rik på mineraler som järn, fosfor och zinkLaurinsyran i kokosolja förebygger hjärtproblem som högt kolesterol och högt blodtryck. Den är också effektiv som viktminskningsmedel eftersom den innehåller essentiella fettsyror som ökar kroppens ämnesomsättning. SO, in fewer words: It's really good for ya!
 
Quinoa, ett frö från en ört, är ett glutenfritt, mer hälsosamt alternativ till pasta, ris och potatis. Det är väldigt nyttigt då det innehåller mycket mer protein än andra spannmål, bra fetter såsom omega 3, zink, kalcium, B-vitamin, järn, E-vitamin och fosfor. Fröt innehåller även magnesium som är bra mot migrän och hjärtsjukdomar samt en massa antioxidanter som har en rad hälsofördelar. Jag brukar ha qinoa i sallader och till vilken mat som helst egentligen istället för andra spannmål. 
 
Chiafrön använder jag bland annat till att strö över sallader och att göra chiapudding på. 
   Chiafrön är väldigt bra för den som vill gå ner i vikt, då man håller sig mätt länge på dem utan att få i sig massa kalorier. (Jag tror verkligen inte på att gå omkring hungrig som tillvägagångssätt för att tappa kilon!) Chiafrön är dessutom växtrikets allra rikaste källa till Omega3, vilket gör den till en perfekt ersättning för dig som inte vill äta fisk. Chiafröt är dessutom en komplett proteinkälla och är rik på magnesium och kalcium samt fullspäckad med antioxidanter. 
 
Spirulina är en alg som är en utav naturens mest koncentrerade näringskällor, rikt på protein, klorofyll och andra viktiga näringsämnen. Det är därför ett utmärkt kostillskott för vegetarianer, helt utan tillsatser. Det gör sig bäst i drycker och smoothies. Här är ett recept på en härlig grön smoothie med spirulina i.
 
Dessa små söta bär brukar jag ha i smoothies och sallader eller som snacks, doppade i mörk choklad. 
   De innehåller mer betakaroten än morötter, är en komplett proteinkälla och innehåller otroligt många mineraler och vitaminer, t.ex. järn, zink och selen, A-vitamin, B1, B2, B6, C-vitamin och E-vitamin.
 
 
#1 - - Ida:

Bra saker att alltid ha i skafferiet. Jag älskar dessa mixblandningar av superfoods: http://herbalstore.se/primroses-kitchen